BOKRECENSIONER...

september 18, 2018

För några veckor sedan köpte jag ett gäng böcker och nu har jag läst alla utom en. De första fyra rasslade jag av rätt snabbt och Johanna Toftbys bok 30 om dagen har jag skrivit om tidigare här på bloggen. Man har ju olika tycke och smak när det gäller läsupplevelser och tur är väl det och att det finns något för alla. Här är i alla fall min upplevelse av böckerna som jag har läst.

Bok nummer två blev Christer Björkmans Generalen, Bara jag vet vem som vinner. Den här boken var lätt att läsa och jag släpade med mig den överallt trots att den var tung som sten. Lättsam, allvarsam, utelämnande och rolig på en och samma gång. Kul att få veta lite mer om hur det egentligen gått till bakom kulisserna, framförallt i Mellosammanhang.

Nummer tre blev Hudlös som är skriven av Tommy Ivarsson. Tommy berättar öppet och naket om sig och sin familj med sonen Jonathan i fokus. Jonathan som inte finns med oss här på jorden längre. Denna fina lille kille som väntade så länge på en organdonation men till slut orkade inte Jonathans kropp vänta längre. Jag tror aldrig att jag har gråtit till en bok tidigare men jag hann inte läsa många sidor innan tårarna kom. En fin och varm bok. Den får en att tänka ett varv extra kring den svåra frågan om organdonation.

Den fjärde boken jag gick loss på heter Blodlokan och är skriven av Loiuse Boije af Gennäs. Det var en spännande och kuslig historia och den är den första delen i en trilogi. En psykologisk thriller och jag hade svårt att lägga den ifrån mig den. Ser så mycket fram emot nästa bok!

Just nu håller jag på med 1793 som är skriven av Niklas Natt och Dag (intressant namn för övrigt...) och jag måste erkänna att jag har lite svårt att komma igång ordentligt. Allting med den boken är annorlunda än de övriga och jag behöver ställa om lite i mitt mindset känner jag. Det är en makaber historisk mordhistoria men jag kommer sakta men säkert in i den men jag har nog inte knäckt koden riktgt än. Tålamod, tålamod... inte min bästa egenskap.

Visst är det härligt med böcker och visst känner man sig lite tom när man har läst ut en bok som man aldrig vill att den ska ta slut för att den är så bra?

KRAM!

You Might Also Like