KOKOSTOPPAR OCH SPONTANBESÖK...

mars 17, 2019


Halloj!

Detta måste vara världens enklaste kakor att baka; kokostoppar. Och vilken tur för mig som är en kokostoppsätare av rang. Jag fattar inte varför jag har gått till bageriet och köpt en topp för 30 kronor varje gång när jag snabbt kan svänga ihop ett helt gäng här hemma för samma peng.

Vilken tur att jag var in the mood för ett bak idag för efter lunch facetimade Loa mig och frågade om vi kunde fika ihop i eftermiddag. Klart vi kunde. Passade ju perfekt just idag! Loas mamma Linda berättade att när Loa kom hem efter vår Sälenresa så hade han gått in i lägenheten och ropat "hallå hallå" och när ingen svarade så frågade han "mamma var är alla?" Men hur söt... han tyckte att det var så mysigt när vi alla var samlade under veckan vi var iväg och tyckte det blev tomt när han kom hem. Älskade unge!


Just den här toppen kanske inte fick den toppigaste toppen precis men de flesta blev faktiskt rätt snygga.


Till de här kakorna behöver man inte så många ingredienser...

1 dl strösocker
2 ägg
200g kokos
50 g smör
Rivet skal av en halv citron eller lime
Mörk choklad till topping

Rör ihop ägg och socker och tillsätt kokos, smält smör och rivet skal av en halv citron eller lime. Låt stå i ca 10 minuter. Forma sedan kokostopparna. Jag valde att göra åtta lite större som fick vara inne i ugnen i 20 minuter i 175°. För mellanstora ca 15 min och för små räcker det med 10 min. 

När de är klara låt dem svalna. Smält sedan mörk choklad i micro eller i vattenbad och doppa toppen eller botten på kokostopparna i chokladen. Låt stelna innan servering.

Lycka till! Fast det behövs egentligen inte för det går inte att misslyckas med de här kakorna.

Ha nu en fin avslutning på den här helgen! I morgon kör vi en ny vecka!

KRAM!

You Might Also Like

4 kommentarer

  1. Älskar kokostoppar och det var evigheter sedan jag bakade detta. Så tack för receptet och påminnelsen.
    Så sött av lillgrabben 😄.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Visst är det gott! Var så god :-)! Kramar //Tina

    SvaraRadera
  3. Men så gulligt. Han trivdes förmodligen alldeles utmärkt med alla runt sig i fjällen.

    Kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gjorde han verkligen gullungen <3. Kram //Tina

      Radera

Like us on Facebook

Flickr Images