RÄKOR I THAICURRYSÅS...

februari 18, 2019


Gokväll på er!

Buuu vilken grå och tråkig måndag. Jag är ju bortskämd med sol och klarblå himmel numer. Men jag tycker det viskas om att den är på gång nu... våren.

Jag tänkte att vi kunde titta på receptet på maten jag bjöd på när några sköna bönor; HelenaUlrica och Katarina var hos mig förra fredagen. Jag vet inte vart jag har hittat det, förmodligen har jag snott det av någon för jag har i alla fall inte kommit på den själv, så mycket vet jag. Här kommer det i alla fall.

Räkor i Thaicurrysås


(Bild: Katarina)


Till fyra personer!

1 kg räkor med skal
2 paprikor (valfria färger)
100 g sockerärtor
2 vitlöksklyftor
1 msk röd currypasta
1 msk kycklingfond
2 dl kokosmjölk
2 dl crème fraice
1 dl vispgrädde
1 tsk sambal olek
1 lime och persilja
2 pkt färsk pasta

Skala räkorna och strimla paprikorna. Fräs grönsakerna med krossade vitlöksklyftor och tillsätt currypasta, sambal olek, kycklingfond, kokosmjölk, crème fraice och grädde. Låt koka ihop en liten stund. Vänd sedan ner räkorna hastigt. Låt de bli varma och håll grytan varm men de får inte koka under tiden pastan kokas. Varva pasta och pastasås på ett stort fat. Pressa lite saft av lime över och garnera med persilja.

Servera med en sallad till.

Bon Appétit!

Ha en fortsatt fin måndagskväll!

KRAM!

You Might Also Like

10 kommentarer

  1. Men tack raring för receptet..;) <3 kraaaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det lilla. Jag kom på att jag glömde vitlöken när jag bjöd er. Ha ha, jag kan verkligen inte göra två saker samtidigt :-). Kramar!

      Radera
  2. Tack för det receptet.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Åh det var så gott! Försökte mig på att göra det, genom att förstora en av bilderna och jag tror jag gjorde rätt, men tack för receptet.
    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du provade med hjälp av bilden och att du tyckte det var gott! Ja, det syns ganska tydligt vad som är med i rätten som tur är. Kramar //Tina

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, den rätten är en hit verkligen! Kramar //Tina

      Radera
  5. Tack för receptet, det ska absolut göras här hemma för det var supergott <3.
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god! Tack, den blir nog ännu godare med vitlök i som jag glömde när ni var här... typiskt mig ha ha. Kramar //Tina

      Radera

Like us on Facebook

Flickr Images