ATT SKAPA TID FÖR REFLEKTION...

januari 08, 2019



Hej på er i vinterrusket!

Här i Stockholm inväntar vi ett snöoväder som ska rulla in nu mot kvällen. Det verkar mest vara snöblandat än så länge vad jag kan se. Ska det vara så här då får det lika gärna komma snö på riktigt tycker jag.

Något som jag ska bli bättre på framåt är att ägna mer tid för reflektion och eftertanke. Jag är expert på att bara köra på och när jag latar mig så passar jag oftast på att läsa en bok, bläddra i magasin, surfa på datorn eller lyssna på musik. Oftast hamnar mina tankar i planer framåt som handlar om inredningsplaner, reseplaner eller planer för olika aktiviteter, för som den kontrollmänniska jag är så vill jag gärna ha styr på vad som händer i mitt liv framöver. När jag har det så kan jag njuta av nuet fullt ut.

Det här verkar ha gått i nedstigande led för under hela Vendelas uppväxt så fick jag samma fråga av henne varje kväll när jag nattade henne; "Mamma, hur blir dagen i morgon?" och sen fick jag berätta i detalj om hur allt skulle bli från det att jag väckte henne tills det var dags att släcka för kvällen. Nu nattar jag inte henne längre eftersom hon är vuxen och utflugen sen flera år och hon frågar inte längre om morgondagen men vi konstaterade för ett tag sen att hon också har ett behov av att ha koll och att styra upp saker och ting. Precis som sin mamma...



Den vackra muggen kommer från Åsa Lindström som har butik både i Stockholm och på Gotland.

Tillbaka till ämnet... det där med reflektion ja. Jag tror att det kan vara rätt bra för mig att stanna upp lite ibland och tänka till kring om jag bara kör i gamla hjulspår och om jag vill fortsätta med det eller förändra något i min vardag, i mitt beteende, i jobbet osv. och det hänger nog ihop med att jag vill bli mer modig och få mer energi. Jag har ju redan gjort en hel del förändringar i mitt liv under åren och när jag tittar i backspegeln så har jag väl inte direkt varit någon fegis men det finns nog plats för ännu fler utmaningar och förändringar. Jag ska klura på det!

Ja, det var mina funderingar så här på en tisdag!

KRAM!

You Might Also Like

4 kommentarer

  1. Här och nu tar vi dagen för det mesta som den kommer.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Sunda funderingar, känns som att du och jag skulle kunna ha mycket att diskutera ihop :).
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland är det klokt att stanna upp och tänka till lite :-). Kramar //Tina

      Radera

Like us on Facebook

Flickr Images