HAR NI VARIT I VENEDIG...

februari 05, 2019

Hej!

Här kommer ett bildregn från när vi var i Venedig för snart sju år sedan. Jag tänkte att någon av er kanske är sugen på att resa dit framåt våren. Har ni inte redan varit där så måste ni åka dit! Mer romantisk stad får man leta efter och vår resa var så fantastisk på alla sätt så vi kommer aldrig att kunna åka tillbaka dit igen. Allt skulle bara bli sämre. Det är den allra bästa resan vi gjort bara vi två och inget har hittills kunnat toppa den.

Jag vet också att en del som rest hit tycker att det är hemskt och för mycket turister men om man lämnar turiststråken och beger sig runt i de olika stadsdelarna så är det helt magiskt. Det finns hur mycket som helst att upptäcka. Vi hann bara vara i själva Venedig under vårt besök. Hade vi haft ett par dagar till så hade vi velat ta en båt ut till öarna runt omkring. Särskilt Lido skulle ha varit mysigt. Där finns det också en badstrand om man vill sola och bada.

När vi kom fram till Venedigs flygplats Marco Polo tog vi en båtbuss in till Venedig och det är superhäftigt att komma in och möta staden via lagunen. Man kan också ta bussen och åka längs med landsidan in eller det lite dyrare alternativet båttaxi. Vi klev av vid San Marco, alltså vid Markusplatsen och där tänkte vi att vi skulle leta oss fram till vårt hotell. Det gick åt skogen direkt. GPS kunde vi glömma så vi gick så klart vilse.

Då dök Mario upp eller SuperMario som han kallade sig. För några få euro guidade han oss fram till vårt hotell och vilken fin gammal man han var som drygade ut sin kassa med att hjälpa vilsna turister att hitta rätt.

Några kvarter bakom Markusplatsen i en lugn liten gränd låg vårt hotell Colombina. Den ena entrén låg mot kanalen om man nu skulle ha kommit dit vattenvägen.

Vi kom vägen från gränden...

Mysigt hotell med trevlig personal.

Klassisk italiensk inredning och frukosten man kunde beställa upp på rummet... den glömmer vi aldrig. Gondolerna gled fram på kanalen precis utanför fönstret och då och då fick man höra när gondoljärerna rev av en aria. Magi!

I Venedig kan man ta sig fram på olika sätt. Canal Grande delar staden i två delar och längs med den kan man åka båtbuss som kallas Vaporetto (deras kollektivtrafik) eller gondol. Det finns också broar på några få ställen men det finns också otroligt många vackra gränder att gå vilse i.

Turistfällorna rasslar man av på ett par timmar. I alla fall gjorde vi det. Markusplatsen med alla duvor och horder av turister är ingen hit. Ät inte där... det är så vansinnigt dyrt här runt omkring. Några gränder bort sjunker priserna betydligt.

Vi tog en liten paus nere vid lagunen där gondolerna som åker på Canal Grande avgår och det var den dyraste beställningen vi gjort ever. Men det fick det vara värt. Det är ändå mysigt att sitta där nere och ta del av allt som händer.

En annan turistfälla, men en mysig sådan, är att ta en Bellini på Harry´s Bar. Bellinin uppfanns här och här har många klassiska kändisar hängt under åren.

Dyr men god!

Rialtobron vill man kanske också gå över men förbered er på att det är rejält trångt.

Suckarnas bro ligger i närheten av Markusplatsen och långt där borta skymtar man vårt hotell. Lugnt läge men ändå nära.

När alla "måsten" är avklarade då är det bara att bege sig ut bland gränder och kanaler. Det är så otroligt vackert och i början gick vi vilse hela tiden. Glöm karta. Det funkar INTE men stan är inte större än att man förr eller senare kommer till skyltar som hänvisar till de större platserna som man känner till. Man lär sig snabbt att få grepp om vart de olika stadsdelarna ligger. Vi koncentrerade oss på en eller två stadsdelar per dag.

Ibland såg man människor med mask framför sina ansikten på balkogerna. Som på film...

En turistfälla som var dyr men värd pengarna var att åka gondol. Vi valde en tur i de små kanalerna vilket vi tyckte var mysigast och vår gondoljär var hur bra och rolig som helst. Han sjöng en liten trudelutt ibland och berättade om olika byggnader och ställen vi gled förbi. So romantic!

Mysiga ställen att äta på hittar man överallt. Gott är det också. Vi blev inte besvikna en enda gång.

Ibland köpte vi med oss goda mackor från någon av butikerna och slog oss ned vid någon kanal och åt. Så mysigt!

Här drack jag min första Aperol Spritz och den är fortfarande en stor favorit även om jag ser något bekymrad ut på bilden. Knälånga byxor var tydligen populärt för sju år sedan... burr... Och kameran runt halsen som en riktig turist ha ha.

Utsikt från restauranger och barer. Inga konstigheter. Klart man måste hänga ut tvätten.

Man kan gå till torget och handla allt från färsk fisk till grönsaker och frukt.

Rusningstid i kanalen...

Byggjobbare...

...och trevliga poliser.

Man kan gå på på Peggy Guggenheim Collection...

... eller kolla på gondoljärerna när de fixar med sina kärror.

Vi besökte också det judiska ghettot som en gång i tiden var helt avskärmat från omvärlden. Här kan man verkligen känna historiens vingslag.

Efter några dagar var det dags för oss att åka hem igen. Vi kostade på oss en båttaxi som hämtade upp oss vid hotellet och körde oss till Centralstationen där också busstationen ligger. Hyfsat blank båt... Måste ligga många timmars polerande bakom det där.

Ja, det var det hela... det finns som sagt massor mer att se och göra i Venedig men att bara strosa omkring i lugn och ro och upptäcka del för del är mitt tips.

Nästa inlägg från en resa blir från Gran Canaria... inte långt kvar nu!

Ha en fortsatt fin vecka!

KRAM!

You Might Also Like

8 kommentarer

1. Fantastisk stad ,och fina bilder . Reseinlägg är alltid kul Japp hit ska man åka E N gång . Vi gjorde misstaget med två gånger när vi ändå var vid kusten i Italien . 40 gr hetta mellan gränderna och inte alls lika magisk känsla som den första .Minnet av den andra är en mask med så helt ogjord är den inte haha. Vi har besökt några såna resmål till i världen såna som man bara ska ha upplevt en gång , typ Las Vegas , Mauritius och några platser i Sydamerika . Hade gärna åkt till dem igen men då försvinner som sagt känslan av once in a lifetime och magin och den vill man ha kvar.. Ha en fin fin Lillelördag ,Kram B

1. Tack snälla! Ja men eller hur... vi skulle aldrig våga åka dit igen. Jag har en stark känsla av inget kan toppa den resan vi gjorde. Vilka superresor ni har gjort! Ha en fin avslutning på veckan och en härlig helg! Kram //Tina

2. Nej det har jag tyvärr inte. Men det ser onekligen superduper vackert ut. Hur mycket fina bilder som helst som du knäppt.
    Kram Carin

1. Tack så mycket!!! Tacksam stad att fota i. Jag kan verkligen rekommendera att resa dit. En unik stad! Kram //Tina

3. Vi var där för ett par år sedan, men bara några timmar över dagen så jag hann inte uppleva allt som jag ville, men det är ju bara en bra grej för då kan jag åka tillbaka igen :). Jättehärliga bilder!! KRAM

1. Tack snälla! Ja men eller hur, det måste du göra! Det finns så mycket att uppleva och det är en sååååå vacker och speciell stad. Kram //Tina

4. Fina bilder. Jag var i Venedig för över 30 år sedan. Det är dags att åka dit igen.