LILLA MIDDAGSTIPSET...

januari 20, 2015



I går var det ju måndag och då äter vi av någon anledning ofta soppa. Barnen i vår familj gillar verkligen soppa i olika former vilket är så roligt. De allra flesta kvällarna i veckan har vi också möjlighet att äta alla tillsammans, samlade hela familjen och det är det bästa på hela dagen! Den här tomatsoppan har hängt med i många år nu och den är så enkel och god. Så här gör man…


Tomatsoppa 4 p

1 stor gul lök
1 msk smör
1 msk vetemjöl
1 burk krossade tomater (av hög kvalitet)
5 dl grönsaksbuljong
3 dl grädde
1 pressad vitlök
Färsk Basilika
Salt & peppar

Skala och hacka löken riktigt fint. Fräs den mjuk i smöret och strö över mjölet. Rör om och tillsätt krossade tomater, buljong och vitlök. Koka under lock 5-10 minuter. Häll i grädden och smaksätt med kryddorna. Koka försiktigt ytterligare några minuter. 

Till soppan brukar vi äta vitlöksbröd som vi rostar i ugnen på 225 grader i 6-10 min. Smöret blandar vi med olivolja och vitlök efter smak. I vår familj får vi göra mååååånga för de är riktigt populära.


Kvällens middag blev dock inte riktigt lika samlad som i går. Tjejerna är på aktiviteter på olika håll så det fick bli ett litet potpurri av allt möjligt som fanns i kylskåpet som lagades och serverades vid olika tidpunkter. Så kan det också bli ibland. Nu har jag tänt en brasa här hemma och njuter av värmen för fi sakran vad jag fryser. Den här årstiden är verkligen inte min grej alls…

Nu skall jag göra i ordning en kopp the och då kanske det kommer att kännas lite bättre.

KRAM! 

You Might Also Like

0 kommentarer

Like us on Facebook

Flickr Images