FÖRINTELSENS DAG OCH DET DÄR MED ATT FÖRENA DJUP MED YTA...

januari 27, 2020


Hej på er!

För drygt 10 år sedan så reste jag och min äldsta son Jacob till Krakow med syfte att besöka Auschwitz/Birkenau som ligger några mil utanför Krakow i Polen. En resa som vi ville göra för att vi båda är intresserade av historia och jag minns att vi inför att vi reste dit såg massor av olika dokumentärer om andra världskriget och om allt som skedde i olika koncentrationsläger. 

Idag är det förintelsens dag och 75 år sedan som förintelselägret Auschwitz/Birkenau befriades och idag är de inte många kvar av dem som överlevde dessa smärtsamma år. Därför måste vi hjälpa dem att hålla detta minne vid liv för vi ser ju vad som är på väg att hända återigen i form av olika krafter som i denna fruktansvärda anda försöker att ta mark. Usch jag mår dåligt på riktigt när jag tänker på det...


Har man varit på det här stället och sett alla spår av alla som miste livet och då pratar vi om rivmärken i väggarna efter döende människor i gaskamrarna, ställen där Dr Mengele genomförde sina absurda experiment på människor, personliga tillhörigheter som samlats in och nedbrunna baracker i dödslägret Birkenau ja då blir man jäkligt ödmjuk. 

Man kan tycka att jag är ytlig med mycket här i bloggen men jag lovar er att jag även har en helt annan sida som har en djupare botten. Men varför behöver den ena utesluta den andra? Jag tänker så här att dessa båda sidor kan leva bredvid varandra för att hitta någon slags balans och jag tror att jag har hittad en sådan som funkar för mig. Just nu håller jag och son nummer två; Johannes på att planera för att resa hit för att även han ska få uppleva det här på riktigt. Och jag reser gärna hit igen för att fylla på med det jag inte mäktade med att ta in första gången jag var där.

Förutom allt detta så är också Krakow en förbaskad trevlig stad. En av de få ställen i Polen som klarade sig undan alla bomber under andra världskriget och det är fortfarande efter 10 år ännu en relativt billig stad. Idag är det ju säkert att resa dit. Det var lite mer tveksamt för 10 år sedan kan jag säga och det fanns tillfällen då vi funderade på vad vi hade gett oss in på. Tveksamma skumma taxiresor, osäkerhet om man blev ekonomiskt blåst på restaurangerna och att man allmänt var tvungen att vara vaksam men så är det inte nu. Nu är Krakow vilken vacker och härlig stad som helst. Åk dit!

Det var det om det! I morgon väntar en dag i en annan av mina favoritstäder, Norrköping och det ska bli så mysigt att få komma dit igen.

KRAM!

You Might Also Like

2 kommentarer

  1. Fina Tina <3
    Vi får verkligen aldrig glömma det här... Grymheterna som människorna utsattes för.
    Så otroligt viktigt att förhålla sig ödmjuk inför livet och sina medmänniskor.
    Ödmjukhet är för övrigt ett av de vackraste ord jag vet och en av de egenskaper jag uppskattar mycket hos andra.
    Så lätt att dömma... Det har vi nog alla blivit utsatta för, och det gör ont när det finns de som tror saker om en eller förutsätter utan att våga gå på djupet... Och det säger mer om dem än om oss.

    Livet har inneburit så mycket och jag värdesätter verkligen genuinitet, äkthet, ärlighet och ödmjukhet. Aldrig nånsin har jag tänkt att du skulle vara ytlig, nej verkligen inte. Hela du andas värme och omtanke.

    Så fint att ni gör de här resorna tillsammans <3
    Ta hand om dig!
    Varma kramar Anna

    SvaraRadera
  2. Ja fy. Den där delen av historien är verkligen hemsk. Viktigt att komma ihåg. Är man i Berlin så ser man också spår efter hemska tider. Fint att åka tillsammans med barnen!

    Vi har också pratat om Krakow och att besöka koncentrationsläger. Känns viktigt, även om det säkerligen skulle vara jobbigt.

    Kram Lena

    SvaraRadera

Like us on Facebook

Flickr Images