SÖNDAGSMIDDAG HEMMA HOS OSS...

november 04, 2019

Inlägget innehåller reklamlänkar till Kökets Favoriter.


Hello!

Igår fick vi äntligen till ett långkok här hemma. Det gäller ju att man inte har några andra planer och håller sig hemma för det tar ju några timmar innan det blir klart. Men det är ju så värt det för gudars så gott det blev. Får man säga så när man har lagat maten själv? Det verkar i alla fall som att även övriga i sällskapet tyckte att min Boeuf var helt ok för det var en strykande åtgång.

Det är viktigt att ha rätt vin i en Boeuf Bourguignon. Det behöver absolut inte vara någon fancy dyr historia men det måste vara "rätt" sort så att inte Boeufen blir lila. Jag brukar fråga på Systembolaget och den här gången fick jag det här rekommenderat. Jag tror att det kostade typ 65 kr.



Jag brukar blanda flera olika recept och igår blev receptet så här till 4-6 portioner.

1,5 kg högrev
200-300 g sidfläsk
2 stora morötter
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
7 dl rödvin
5 dl vatten
3 msk oxfond
3 timjankvistar
3 lagerblad
15 små steklökar
400 gr färska champinjoner

Bryn köttet i smör och strö över mjölet. Koka ur grytan eller stekpannan med 2 dl vatten och lite av rödvinet. Skala morötter, lök och vitlök. Dela löken i klyftor och krossa vitlöken med ett tryck från exempelvis ett knivblad. Skär morötter och sidfläsk i grova bitar. Bryn sidfläsk, morötter och vitlök med tomatpuré. Lägg i allt i grytan. Häll på resten av rödvinet, vatten och oxfond. Koka upp och lägg i timjankvistar och lagerblad. Låt sjuda i ca 2 timmar. Skala och bryn smålökarna med champinjoner. Låt sjuda med lite spad från grytan. Blanda ner i grytan och krydda. Red av grytan om det behövs. 

Till grytan åt vi potatispuré gjord på mandelpotatis. Jag blandade i smör och grädde och kryddade med salt och vitpeppar.


Och ja, sen vara det bara att sätta sig ner och äta. Till maten drack vi så klart franskt i form av ett 
Côtes-du-Rhône.

Vår gryta som vi har haft i många år nu hittar ni HÄR till nedsatt pris fast i en snygg grå färg. Skålen kommer från Ittala och den finns HÄR. Klassiska Margretheskålar HÄR.

Den här veckan blir det full fart. I morgon ska jag upp med tuppen och resa till Åre/Östersund för att jobba över dagen. På onsdag har vi Ledardag på Arlanda hela dagen med massor av inspiration och härliga möten med alla ledare i organisationen. Mot helgen och i helgen väntar frissabesök och ett par andra härliga aktiviteter så den här veckan kommer det nog bara att säga swish!

Dags att börja runda av den här dagen. Jag behöver tvinga mig att gå och lägga mig tidigt eftersom jag ska upp så tidigt i morgon.

Vi hörs!

KRAM!

You Might Also Like

6 kommentarer

  1. Härliga bilder :). Jag är säker på att du har en toppenvecka framför dig <3.
    Vi MÅSTE ses snart också!! Missya :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du <3. Ja den har börjat bra. Jag håller tummarna för att den fortsätter så. Detsamma hörru! Saknar dig också. Hör av dig när du får en stund över så ses vi. Kramar //Tina

      Radera
  2. Men så gott det lät. Måste göra gryta snart.
    Ha en bra vecka.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa, det är ju så gott ju. Tack detsamma Carin! Kram //Tina

      Radera

Like us on Facebook

Flickr Images