MITT JOBB SOM HR BUSINESS PARTNER...

november 27, 2019



Halloj!

Jag brukar då och då få en del frågor om vad jag jobbar med och jag tänkte att jag skulle beskriva vad jag sysslar med om dagarna när jag inte bloggar.

Jag tänkte i söndags... att i veckan som kommer... då kommer det att bli åka av och ja... precis så blev det. Jag kavlade upp ärmarna i måndags morse och nu kör jag bara... för just nu är jag inne i en jätteintensiv process som kräver massor. Men vad kan det innebära att jobba som HR Business Partner (HR = Human Resource) rent allmänt?

Det kan skilja sig lite mellan olika företag men på min arbetsplats; Swedavia så jobbar jag nära "affären" och cheferna/ledarna med koppling till allt som har att göra med HR-frågor inom företaget. Främst strategiskt och taktiskt. Jag är ett HR-stöd till cheferna och är medlem i de ledningsgrupper inom de områden som jag ansvarar för och ni som har hängt med ett tag har förstått att jag förutom att jag jobbar med koncernfunktionerna på Arlanda jobbar tillsammans med chefer och ledare på Visby Airport och på Åre/Östersund Airport.

För att sammanfatta så det hela så stödjer jag "mina" ledare i företaget inom följande områden:
  • Ledarutveckling
  • Medarbetarskap
  • Samverkan/Förhandlingar med olika fackförbund
  • Rehabilitering
  • Rekrytering
  • Hantering av övertalighet/ uppsägningar och avslut
  • Medarbetarprocesser/misskötsamhet
  • Lönesättning/Lönerevision
  • Arbetsmiljö
  • Utveckling medarbetare
  • Chefsstöd
  • Facilitera workshops

Vi har processer inom varje område att förhålla oss till, och inte bara processer skulle jag vilja säga, det finns också en lagstiftning inom nästan varje område att förhålla sig till och det är där vi HR-Business Partners kommer in i bilden. Vi stödjer ledarna i att trampa rätt i djungeln av lagar, regler, policies och praxis som finns runt omkring ett ledaransvar. Vi stödjer ledarna i vad man får göra och vad man får säga utan att man bryter emot den lagstiftning och de policies som finns i de olika sammanhang som man kan stöta på som ledare för ett gäng medarbetare. Vi håller också seminarier i olika aktuella ämnen som exempelvis regler inom arbetsrätt, svåra samtal, hur hanterar man misskötsamhet, stress, arbetsmiljö mm.

Jag har ett förflutet som chef och ledare innan jag slog in på HR-banan för nästan 20 år sedan och jag måste säga att jag har inte ångrat mig en sekund att jag bytte fokus men jag är så glad för att jag har den erfarenheten med mig för jag förstår verkligen hur svårt det kan vara att vara ledare i vardagen. Så att få jobba med ledarskap och bidra från "sidan" är verkligen ett riktigt roligt jobb om man genuint tycker om människor och vill vara med att påverka så att man får ut det bästa av både processer, ledare och medarbetare på olika nivåer i en organisation.

För att sammanfatta det hela... jag träffar och samarbetar med många människor om dagarna inom stora delar av organisationen på Swedavia, jag har möjlighet att påverka saker och ting och ingen dag är den andra lik...  Jag har möjligheten- och friheten att lägga upp min arbetstid och mina arbetsdagar utifrån hur det passar mig så länge jag levererar på mina mål och det passar mig så bra. Att jag kan få styra över mitt arbetsliv och mitt privatliv fritt utifrån vad de olika delarna på jobbet och i livet kräver, det är guld värt för mig!

Ja, så ser min jobbvardag ut när jag inte bloggar och hoppas att ni fått en lite klarare bild av vad jag jobbar med.

Jag har känt att bloggen har fått stått tillbaka lite den här veckan och så kan det bli ibland när jobbet behöver få ta lite mer plats men snart ska det nog lugna ner sig lite hoppas jag så att jag kan vara lite mer synlig här inne.

Ha en fin mitteniveckankväll! 

KRAM!

You Might Also Like

9 kommentarer

  1. Roligt att få veta lite mer om dig, spännande jobb du har. Och att styra sin tid själv är guld värt. Det kan inte jag i mitt jobb på särskolan, men jag jobbar deltid med tider som passar mig.
    Fin kväll till dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen ett spännande jobb. Jag får träffa många olika människor och jag vet aldrig vad det är för arbetsuppgifter som väntar runt hörnet. Ibland är det jobbigt också men oftast kul! Och att ha friheten att få styra sin tid är så värdefullt. Ha en fortsatt fin fredagskväll! Kram //Tina

      Radera
  2. Oj, vilket spännande jobb du har.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är oroligt omväxlande och man vet aldrig vad som väntar. Ibland är det riktgt tufft men oftast intressant och roligt! Ha en fin helg! Kram //Tina

      Radera
  3. Kan inte tänka mig någon som passar bättre för uppgiften än just du!!

    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men fina söta du tack för fina ord <3. Ha en fin helg Helena! Kram //Tina

      Radera
  4. Låter som ett roligt jobb! Perfekt att kunna kombinera det med era boenden! Tänk att du dessutom hunnit jobba som chef för så länge sedan som för nästan 20 år sen och fortfarande är så ung! =)
    Att kunna styra över sin arbetstid måste vara en av de bästa sakerna med sitt jobb. Själv hade jag ingen möjlighet att styra över min arbetstid på förskolan, mer än att jag (nästan som på nåder) kunde jobba 75%. Men alltid jättesvårt att ens kunna gå en kvart tidigare. Det var en av anledningarna till att det kändes rätt att säga upp sig. Det passar inte min livssituation (i och med att vi har flera hem vi vill vara i) längre att vara styrd och inte kunna vara flexibel med arbetstiderna. Jag är istället tacksam över den ekonomiska möjligheten vi har att jag kan vara hemma på heltid om jag vill.
    Kram och ha nu en fin helg med advent och allt vad det innebär med glögg och familjemys!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ett ett roligt jobb... oftast. Det finns tråkiga delar i yrkesrollen också såklart men det positiva väger upp. Jag har i alla mina år, sen jag lämnade vården kunnat styra över min arbetstid och jag skulle nog inte fixa att ha det på något annat sätt. Jag har inga problem med att finnas tillgänglig kvällar och helger om det händer något bara jag kan få styra så att jag kan få gå på barnbarnens luciafirande, gå till frissan eller vad det nu kan vara som pockar på i livet utanför jobbet. Om vi hade den ekonomiska möjligheten så skulle jag helt klart göra som du. Det finns inga tveksamheter kring det så njut så mycket du kan av de möjligheterna ni har. Fantastiskt ju!Ha en underbar början på december! Kram //Tina

      Radera
  5. Jaa du, det är inte lätt att navigera rätt i den där djungeln. Tur att du finns där som stöd för dina chefer!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Like us on Facebook

Flickr Images