HÄNG MED PÅ EN LITEN KROGSVÄNG I VISBY...

juni 06, 2019


Heeey!

Igår var det full rulle från tidig morgon till sen kväll. Först verksamhetsplanering med jobbet hela dagen och sen en afterwork med några av mina kollegor för att avsluta tillsammans med min syster hemma hos vår mamma och pappa. Men vi tar kvällen från början så får ni ett par bra tips på några av Visbys många krogar ifall om någon av er ska semestra på Gotland i sommar. 

Innan AWn körde jag ner vår bil till hamnen eftersom Per som varit uppe i Stockholm och jobbat ett par dagar skulle komma med färjan lite senare under kvällen och plocka upp den. Jag promenerade från färjeterminalen längs med hela hamnen och Visby hamn är verkligen en magisk plats. Nu är det rätt tidigt på säsongen så ännu är det inte proppfullt med segelbåtar men från midsommar och framåt, då smäller det till. Här i närheten en bit bort ligger också välkända "Kallis" där alla partydjur håller till om somrarna. 


 Långt där borta håller gotlandsfärjorna och kryssningsfartygen till.


När man lämnar hamnen och går upp i Visby innerstad så passerar man JODA. Ett enkelt ställe med god mat och en uteservering som inte går av för hackor. Johanna och Christopher har öppet året runt till skillnad mot många andra ställen som ligger här nere.



På vägen upp genom Visbys gränder passerar man bland annat "Vinäger". Här kliver man rakt in i medelhavet. Jag kunde tyvärr inte ta någon bild på själva restaurangen där innanför för det var så fullt med gäster men när man sitter runt den lilla fontänen där inne så känns det som att man  befinner sig på ett mysigt torg i Palma.


Men mitt mål var Stora Torget och "Bolaget" och det här är Visbys mest populära uteservering. Man kan så klart sitta inne om det är dåligt väder. Här hänger man från tidig vår till sen höst och det är hit man går när man vill umgås med vänner och bekanta. Solen ligger på typ hela dagen och kvällen och här bjuds det på en fransk meny. Öppet året runt.


Bästa bordet hade de lyckta knipa men hur hett!!! Vi höll på att smälta bort i värmen men inga klagomål nu. Det är ju det här vi väntat på så länge.


Härligt att få umgås med dessa sköna människor utanför jobbet också. Sara och Kati... alltid lika roligt att umgås med dem!



Jag beställde in en Chèvre chaud som var supergod. 



Sen var det dags för mig att runda av med ett stort leende på läpparna. Det är något visst det här med att hänga på en krog i Visby om sommaren. Kvällen avslutades med en liten extra AW tillsammans med min mamma och syster innan jag blev upphämtad av Per och vi for ut på landet igen. En härlig kväll!

Och idag då... vilken värme. Vi har inget natioanldagsfirade planerat så det blir en soft dag och strandpremiär skulle jag tro. Inte så tokigt... 

Ha en härlig nationaldag oavsett vad ni nu hittar på!

KRAM!

You Might Also Like

2 kommentarer

  1. Tack för fina tips, det såg verkligen härligt ut på din dag i "storstan". Kram Ulrica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det kul med lite uteliv emellanåt också :-). Kram //Tina

      Radera

Like us on Facebook

Flickr Images